تبلیغات
دنیای فروش ، بازاریابی و موفقیت - ۶ راه برای دنبال کردن استراتژی بازاریابی رقبا

۶ راه برای دنبال کردن استراتژی بازاریابی رقبا

چهارشنبه 24 تیر 1394 01:50 ب.ظنویسنده : محمدرضا امین

 

گفته می شود که مشغله یک بازاریاب هرگز به اتمام نمی رسد و هنگامی که صحبت از تجزیه و تحلیل بازار رقبا می رسد هیچ چیز نمی تواند صحت این گفته را رد کند.  دنبال کردن بازار رقبا از هر جنبه که شامل بسته بندی، تبلیغات، ارتقا فروش، شبکه های اجتماعی و فعالیت سایت اینترنتی آن ها باشد، بطور حیاتی مهم است.

بر خلاف برندهای تجاری بزرگ، کسب و کارهای کوچک بدون صرف کردن وقت و هزینه زیاد عموما منابع دیگری برای دنبال کردن رقبای خود ندارند اما اگر از یک برنامه منظم پیروی کنند آن گاه راه های زیادی برای دنبال کردن رقبا به طور موثر و آسانی وجود دارد.

در اینجا ۶ راه برای شروع برایتان آورده شده است:

Online-Marketing_Width_484

۱)     در Google Alerts ثبت نام کنید:

به روز شدن از فعالیت های آنلاین رقبا از طریق Google Alerts  کاملا مجانی است و نصب کردن آن واقعا آسان است فقط کافی است اسامی رقبا را در قسمت مربوطه جست و جو کنید و نتایجی مانند: اخبار، وبلاگ ها، ویدئو ها و مذاکره ها   و … را که می خواهید از آن ها مطلع شوید، مشخص کنید.  هم چنین این اطلاعیه ها می توانند به صورت روزانه یا هفته ای برایتان ارسال شوند.

۲)     از طریق شبکه های اجتماعی با رقبای خود در تماس باشید:

از گزینه های Like و Follow برای دنبال کردن رقبای خود در Facebook، Twitter و دیگر شبکه های اجتماعی استفاده کنید.  حتما مطمئن شوید که هم برند مورد نظر و هم رهبران کلیدی آن را دنبال می کنید تا از آن چه آن ها در حال انجام هستند آگاه شوید. برای مثال به عنوان یک رستوران دار، شما ممکن است که بخواهید اسامی رستوران های رقیب را به همان خوبی سر آشپزها و صاحب رستوران دنبال کنید تا بتوانید یک تصویر کامل از فعالیتشان بدست آورید.

۳)     در نامه های پستی و تبلیغاتی رقیبتان عضو شوید:

برای ایمیل و کمپین های بازاریابی مستقیم رقبایتان که عموما به عنوان برنامه های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)  شناخته شده اند ثبت نام کنید.  به یک مشتری حقیقی تبدیل شوید، به زودی خواهید دید آن ها چه پیشنهاداتی را برای مشتریانشان ارائه می کنند و چگونه  خواسته هایشان رافراهم می کنند.

۴)     یک خریدار مخفی باشید:

برنامه هایی را برای خرید هم به صورت آنلاین و هم از فروشگاه ترتیب دهید تا تجربه ی مشتریان رقبای خود را از نزدیک امتحان کنید.  محصولات رقبایتان را خریداری کنید تا روند پیشرفت این فرآیند را به طور محسوسی احساس کنید از شیوه های خدمات به مشتری و هم چنین چگونگی دسته بندی، قیمت و تجارت محصولات یادداشت برداری نمایید.

۵)     از غرفه های تجاری آن ها در نمایشگاه ها دیدن نمایید:

وقتی که به نمایشگا های تجاری می روید حتما مطمئن شوید که چند نمونه از محصولات رقبا را بردارید .  برای مثال اگر شما در صنعت مبلمان منزل هستید و در یک نمایشگاه محلی لوازم منزل شرکت می کنید این یک فرصت مناسب است تا اطلاعاتی را درباره ی بروشورها، قیمت و خط تولید جمع آوری کنید به طوری که بتوانید در جریان تمایلات صنعت و بازار قرار بگیرید.

۶)     سایت های اینترنتی رقبایتان را نظارت کنید:

چک کردن مرتب سایت اینترنتی رقبا اطلاعات زیادی را در مورد  آن ها به شما یاد می دهد.  از قابلیت های تازه ای که آن ها اضافه می کنند آگاه باشید و ببینید چه ویژگی هایی ممکن است بدست آورند.  اگر شما در صنعت گل و گیاه هستین برای مثال آشنا شدن با سایت های اینترنتی رقبا این اجازه را به شما خواهد داد تا اطلاعاتی را که آن ها به مشتریانشان پیشنهاد می کنند، دنبال کنید و هم چنین از سبکی که  برای طراحی گل و گیاه، دسته بندی انواع  و انتخاب گل پیروی می کنند، آگاه شوید.

در واقع هدف این است که تمام عناصر بازایابی که تجربه تجاری شما را شکل می دهند، بهتر از رقبایتان باشد. اگر عنصری را ببینید که کارآمد نیست آیا میتواند در تجارت خودتان نیز به همان صورت استفاده کنید؟  پس بهترین روش های موثر را برای درگیر کردن مشتریانتان انتخاب کنید.

شناسایی برند هایی که دقیقا خدماتی مانند شما ارائه می کنند بسیار آسان است.  به آن سوی مشهودات نیز نگاه بیندازید و رقبای غیر مستقیم تان را دنبال کنید.  چه کسانی می توانند زمان، توجه و پول را از برند شما دور کنند؟  برای مثال اگر شما صاحب یک مغازه کادو فروشی محلی هستید، فقط مغازه های کادو فروشی دیگر رقیب شما نیستند.  شما با دیگر فروشندگان در مغازه های محلی، سینما تئاترها، گل فروشی ها و رستوران داران و هم چنین فروشگاه های آنلاین کادو فروشی نیز در حال رقابت کردن هستید. خیلی از صاحبان کسب و کارهای کوچک تجارت های آنلاین را صرف نظر از موقعیتشان، به عنوان بزرگترین رقیب خود می دانند.

نگاه به رقبایتان به طور گسترده تری به شما کمک خواهد کرد تا  از همه پیام های بازاریابی  که برای مشتریانتان ارسال می شود مطلع شوید.  فقط در این صورت است که می توانید در صدر بازی قرار بگیرید.

 


آخرین ویرایش: چهارشنبه 24 تیر 1394 01:58 ب.ظ

 
دوشنبه 16 مرداد 1396 04:25 ق.ظ
I don't even know how I ended up here, but I thought this post was good.
I don't know who you are but certainly you are going
to a famous blogger if you aren't already ;)
Cheers!
یکشنبه 25 تیر 1396 04:24 ق.ظ
Hey fantastic blog! Does running a blog similar to this take a lot
of work? I have virtually no understanding of programming however I
was hoping to start my own blog in the near future.
Anyhow, if you have any suggestions or tips for new blog owners please share.
I understand this is off topic but I just wanted to ask.
Thanks!
جمعه 25 فروردین 1396 05:41 ق.ظ
I'm really enjoying the design and layout of your website.
It's a very easy on the eyes which makes
it much more pleasant for me to come here and visit more often. Did you hire out a designer
to create your theme? Outstanding work!
سه شنبه 15 فروردین 1396 06:52 ق.ظ
Very great post. I just stumbled upon your blog
and wanted to say that I have truly loved surfing around your weblog
posts. After all I'll be subscribing for your rss feed and I'm hoping you write again very soon!
چهارشنبه 24 تیر 1394 05:39 ب.ظ
مطالب وبلاگت قشنگه !

چهارشنبه 24 تیر 1394 04:13 ب.ظ
سلام دوست گرامی مطالب وبلاگتو خودت می نویسی!!!!!!
خیلی زیباست ...
اگه دوست داشتی بهم سر بزن
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر