تبلیغات
دنیای فروش ، بازاریابی و موفقیت - بازاریابی مستقیم چیست؟

بازاریابی مستقیم چیست؟

یکشنبه 24 فروردین 1393 03:55 ب.ظنویسنده : محمدرضا امین

 


در مورد مفهوم بازایابی مستقیم ابهامات بسیاری وجود دارد حتی در میان متخصصان. در واقع لستر ووندرمن، یعنی کسی که این مفهوم را برای اولین بار مطرح کرد نیز بر این باور است شاید باید تغییراتی در آن داده شود.

انجمن بازاریابی مستقیم (DMA) اینگونه بازاریابی مستقیم را تعریف نموده است: “هر گونه ارتباط مستقیم با یک مشتری یا کسب و کار که برای گرفتن پاسخی به شکل سفارش (سفارش مستقیم)، درخواست اطلاعات بیشتر (تولید مخاطب یا Lead)، و/یا مراجعه به فروشگاه یا دیگر اماکن فروش محصول یا خدمتی خاص (تولید ترافیک) انجام شود.”

تعریف دیگری که از این مفهوم توسط مجله بازاریابی مستقیم ارائه شده است می‌گوید: “بازاریابی مستقیم سیستم قابل اندازه گیری بازاریابی است که از یک یا چند رسانه استفاده می‌کند تا معامله یا پاسخی قابل اندازه‌گیری را در هر مکانی به وجود آورد. و نتیجه این فعالیت در پایگاه داده ذخیره خواهد شد.” البته از این تعریف اصطلاحی مترادف به وجود آمده است: بازاریابیِ پایگاه داده یا Database Marketing.

بازاریابان فعال در زمینه بازرایابیِ پایگاه داده مجموعه‌ای از داده را در مورد مشتریان فعلی و احتمالی (و دیگر ذینفعان) ساخته و حفظ می‌کنند و با استفاده از رسانه‌های متفاوت (از تماس شخصی تا ارسال نامه یا رسانه‌های عمومی) با آنان ارتباط برقرار می‌کنند. بازاریابی پایگاه دانش شیوه‌ای به سرعت در حال رشد است زیرا که روشی مقرون به صرفه برای افزایش فروش است. یک پایگاه دانش خوب به بازاریابان کمک می‌کند که مشتریان را هدف‌گذاری، بخش‌بندی و امتیازدهی کنند.

این امر به آنان کمک می‌کند بفهمند مشتریان کنونی و احتمالیشان چه کسانی هستند، کی و کجا خرید می‌کنند و چطور باید با آنان تماس حاصل کنند و البته به کمک این اطلاعات احتمال ایجاد رابطه با آنان بیشتر می‌شود. به همین علت است که امروزه بازاریابی پایگاه داده به یکی از اجزای برنامه‌های ارتباطات یکپارچه بازاریابی یا IMC بدل شده است.

آنچه از این تعاریف استنباط می‌شود آن است که ابتدا و پیش از هر چیز بازاریابی مستقیم “یک سیستم بازاریابی” و “تعاملی” است. یعنی خریداران و فروشندگان مستقیماً‌ تبادل اطلاعات می‌کنند. در واقع یکی از متخصصان، جوآن ثروکمورتون، مشاور و نویسنده سرشناس در زمینه بازاریابی مستقیم می‌گوید اصطلاح بازاریابی مستقیم باید با “بازاریابی تعاملی” جایگزین شود.
بخش دوم حائز اهمیت در این تعاریف مفهوم “یک یا چند رسانه تبلیغاتی” است. البته این بخش به دلیل تشابه با پست مستقیم ممکن است ما را به اشتباه اندازد. ولی پست مستقیم تنها یکی از رسانه‌های متعددی است که در بازاریابی مستقیم به کار می‌رود.
بخش سوم حائز اهمیت “پاسخ قابل اندازه‌گیری” است. در واقع در بازاریابی مستقیم از پاسخ مستقیم (یا اقدام مستقیم) استفاده می‌شود. زیرا بازاریابی مستقیم همیشه با هدف تحریک یک اقدام یا پاسخ از طرف مشتری کنونی یا احتمالی انجام می‌شود. ممکن است این اقدام یا پاسخ به شکل درخواست برای اطلاعات، مراجعه به فروشگاه، یا خرید باشد. چون پاسخ‌ها قابل ردگیری و تحلیل است، بازاریابی مسقیم می‌تواند پاسخگو باشد و این دلیل اصلی رشد بسیار زیادیست که بازاریابی مستقیم طی سال‌های اخیر نموده است. مدیران از اینکه می‌توانند بفهمند در مقابل هزینه‌ای که انجام داده‌اند چه به دست آورده‌اند راضی هستند.
در آخر این پاسخ “در هر مکانی” می‌تواند اتفاق بیفتد. به معنای دیگر تنها محدود به ارسال سفارش یا خرید کاتالوگ نمی‌باشد. ممکن است از طریق تلفن، ارسال کوپنی که در یک نامه برای مشتری فرستاده شده بود ، اینترنت، در خرده فروشی یا هر مکان دیگری حتی در کیوسک‌ها باشد.

منبع


برچسب ها: رادیو بازاریابی ،
دنبالک ها: رادیو بازاریابی ،
آخرین ویرایش: سه شنبه 26 فروردین 1393 05:13 ب.ظ

 
دوشنبه 27 شهریور 1396 12:49 ب.ظ
Tremendous things here. I am very satisfied to peer your article.

Thanks a lot and I'm having a look ahead
to touch you. Will you please drop me a mail?
دوشنبه 30 مرداد 1396 06:57 ب.ظ
It's actually a nice and useful piece of info. I'm
happy that you shared this useful information with us.
Please keep us up to date like this. Thanks for sharing.
چهارشنبه 18 مرداد 1396 09:36 ق.ظ
It's actually very complicated in this busy life to listen news on Television, so I only use world wide web for that purpose, and
take the latest news.
یکشنبه 15 مرداد 1396 08:21 ق.ظ
Wonderful web site. Plenty of helpful information here.

I am sending it to some pals ans additionally sharing in delicious.
And obviously, thanks to your effort!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر